Variert tur med

Rogens naturreservat

14.-18. Sept 2010

Oversikt over hele turen

Dag 1

Dag 2

Dag tre og fire.(Tur opp på fjellet syd for Tandsjövålen)

Dag fire. (kano rute)

Dag fem.

14.Sept 10.

Kanoen settes på vannet helt nord i Östervattnan, rett ved veien. Regnbygene kommer tett og vinden blåser friskt fra sørøst.
Temperaturen ligger på fire fem grader og naturen har forlengst tatt høst drakten på.

Buddy sitter foran i kanoen å hutrer, gjennomvåt allerede etter fem minutter. Han skuer på meg med et skuffet blikk og lengter tilbake til den varme bilen og det tørre fleece teppet sitt.

Vinden er selvfølgelig rett imot min kurs og gjør ikke akkurat situasjonen bedre.

Jeg skal ærlig innrømme at den vanligvis gode og forventningsfulle følelsen som alltid er i kroppen på starten av en tur, var langt unna ved starten av denne turen.

Startstedet for denne turen er ikke tilfeldig valgt. Jeg ville være i et område med gode padlevann, furuskog og samtidig lett tilgjengelige snaufjellområder.
Det er ikke mange steder du kan oppleve alt dette på èn gang foruten her ved områdene rundt Rogen i Sverige og Femundsmarka.

Jeg var inne på tanken på å ta en tur på selve Femunden, men værmeldingen hadde spådd vind og da er ikke padling på store vann å anbefale. Rogen ble derfor også uaktuell.

Valget falt på områdene helt øst i Rogens naturreservat. Her er mulighetene mange. Små og store spennende vann, rolige furuskoger og høyfjell lett tilgjengelig overalt.

Nordre del av Östervattnan.

Etter i ca tre km padling i motvind la vi til land i en vik vest i vannet og gjorde klar til den første bæringen.
Det er viktig å begrense antall kolli til et minimum på turer med kano hvor det ligger ann til flere bæringer. Det kan alle med erfaring fra slike turer skrive under på. Men det blir uansett to vendinger. En med utstyret (sekk og årer) og en med kanoen.

Den første vendingen tar jeg alltid med sekken. Da gjelder det å følge med på terrenget å finne den beste og enkleste traseen når kanoen skal bæres.
Jeg er så heldig å ha en Ally. Den har en totalvekt på 19 kg og er enkel å bære, men i tett krattskog og våt, glatt steinur kan det være krevende selv med denne. Da gjelder det å finne den enkleste ruten.

Det er kun ca 400meter gjennom skogen opp til det første lille tjernet.
Den østre grensen til Rogens naturreservat går langs den vestre bredden av Östervattnan og vi er nå inne i selve reservatet.

Første bæring er unnagjort og endelig senker den deilige villmarksfølelsen over kropp og sinn.

Først nå, her inne, alene ved det øde lille tjernet med furutrerne nikkende i den kalde vinden begynner den deilig og vellkjente følelsen av å være på tur og melde seg.
Selv Buddy har kviknet til. Han hopper rundt langs bredden av det lille tjernet mens jeg tar en liten runde med stanga før jeg legger til land på vestsiden og tar fatt på nok en liten bæring over til neste vann som ligger knappe 200 meter gjennom skogen.

Her slår vi leir på en liten holme og nyter kvelden i teltet mens regnet hamrer på teltduken.

Første leir.

15.Sept 10

Vannet vi nå er i heter Kråktjärn og i følge fiskeguiden jeg fikk på Tännäs fiskcentrum skal det være Ørret og Lake her, og etter at leieren var pakket tok jeg en runde med kanoen for å få et eksemplar.
Ikke ett eneste napp var å spore. Egentlig ikke så rart. Været var var riktignok betydelig bedre en dagen før, men vinden var dreid opp mot nordvest og alle som har fisket litt vet at dette ikke akkurat er ideelt for fiske. Men det gjør ingenting.

Fordelen med kanoturer er at en kan unne seg litt ekstra luksus i matveien enn når en går med sekk og må være nøye med vekten. Mat hadde jeg nok av og dagen var fin.

Leieren er pakket og kanoen klar. Nå gjenstår bare resten av dagen....

Etter en liten bæring på ca 250 meter kom vi til Öster Abborvikarna. Her er det kun fiske med flue som er tillatt og ett eget fiskekort kreves.

Ukes kort for flue ligger på 500 sek mens ukes kort for vanlig stangfiske koster 350 sek. Dette kan kjøpes på fiskcetrum ved Tännäs.

(For mer info: www.tannasfiskecentrum.se )

Fiskestengene fikk hvile mens vi padlet rolig i det idylliske vannet. Karakteristisk for de fleste vannene her oppe er at de er svært oppstykket og krunglete, i positiv forstand. Det er spennende å padle her. Det skjer noe hele tiden og vinden får sjelden ordentlig tak noe sted.

Selv om bæringene er korte hindrer ikke det at man må ta en pust i bakken iblandt.

Fra bæringen over til Östra Abborrvikarna.

Etter en times rolig padling kom vi til innoset nord i vannet. Her kommer bekken som renner fra Västra Abborvikarna ut.
Västra Abborvikarna ligger kun fire meter høyere enn Östra Abborvikarna så motstrømmen her er nesten ikke merkbar.

Alle som har padlet litt vet at de færreste av de blå strekene i kartet er padlebare, men heldigvis er det unntak.
Denne bekken mellom disse to vanna er rett og slett en idyll! På den snaue kilometer lange passasjen var det kun fire fem små grunne partier hvor kanoen måtte trekkes ellers var det bare å gli gjennom skogen i fantastisk natur. Slike små passasjer er intet mindre en en drøm å padle i!

Noen steder er bekken så smal at kanoen nesten subber i gresset på to sider så plutselig kommer du til små loner hvor den høstfagede skogen speiler seg i det blanke vannet og de eldgamle fururabbene står som troll på bredden.

Her ved innoset nord i Östre Abborvikarna starter bekken som går helt over i Västra Abborvikarna.

Det er fire fem grunne partier i passasjen, ellers kan man bare sitte i kanoen å bare gli avgårde .

Vel oppe i Västra Abborvikarna ble stengene satt ut igjen og Buddy som hadde fått løpe vedsiden av kanoen gjennom passasjen, ble tatt ombord igjen.
I dette vannet skal det etter sigende være Harr, Abbor, Gjedde og Lake. Her kan man også få leie båt vist man vil (ta kontakt med fiskcentrum)

En medium stor Gjedde lot seg lure på en liten wobler, men denne ble satt ut igjen. Gjedde biff fristet ikke akkurat nå, jeg hadde altfor mye annet godt i proviantposen som fristet mer.

Vi snirklet oss vestover i nydelige omgivelser og etter ca tre km med rolig padling slo vi leir i en vik helt vest i vannet.
Plassen var ikke tilfeldig valgt.
Jeg hadde nemlig andre planer for morgendagen enn å sitte i kanoen.
Her var det nemlig et fint utgangspunkt for en avstikker opp på snaufjellet i retning Tandsjövallen og områdene omkring.

Et lite kaffebål ble tent, mørket senket seg over skogen og vannet. Buddy sovnet i lyngen mens jeg satt og nøt kvelden og natten alene ved bålet. Kunne hatt det verre....

Børre Bever er en dyktig demnings bygger.

16.Sept 10

Sekken er pakket for et par dager på fjellet, resten av utstyret er plassert under kanoen nede ved leieren. Buddy og jeg trasker oppover lia i lett furuskog i retning sørvest.

Etter snaue tre km kommer vi til tregrensa og de små krokete bjørkene tar over før de åpne og golde viddene blir enerådende et par km seinere.
Deilig å være på fjellet igjen! Så store kontraster i både terreng og turfølelse på et så begrenset geografisk område skal du lete lenge etter.

Etter et par dager i kano er det deilig å strekke litt på beina traske opp på snaufjellet.

Tandsjövallen med sine 993 moh rager i nordvest mens de flate viddene dominerer syndsranden mot sør.
Vi tar en pause på toppen av Goetsetjahke.
Her er det en fantastisk utsikt over den store villmarka mot vest og sør.
Mot vest ser jeg den sørlige delen av Rogen, skimter så vidt litt av Bredåsjön og lengst bak ligger Femundsmarka.
Minner fra turen med ski og pulk i Apr i dette område strømmer på.

Mot sør ligger bla Långfjellets naturreservat og store områder med urørt villmark.
Det er ikke rart dette område har slått så ann hos folk. Det er noe helt spesielt.

Utsikt mot nordvest fra Goetsetjahke. Søndre del av Rogen og litt av Bredåsjön kan skimtes i bakgrunnen.

Fisklöstjärnen i forgrunnen. Søndre del av Rogen i bakgrunnen.

Kursen legges mot sør til Flåttjärnen og videre mot øst forbi Fjättjärnen. Disse vannene var stedvis krevende å fiske i pga lange gress-strå og og andre vekster som fløt i vannet.

Fra sydsiden av Brändstöten og østover er landskapet helt flatt og store myrer og små vann dominerer terrenget. Det kan nok være litt krevende å gå her på våren da det er mye vann.

Utpå ettermiddagen kom vi til et lite vann ved navn Vingröstjärnen.
Vannet ligger på 818 moh og spredte bjerke trær står omkring med store steinrøyser og myrer omkring.
Her var det vanskelig å finne en god leirplass, men den som leter han finner.
Vi hadde flaks. Akkurat da teltet var oppe, åpnet himmelen seg, tåken kom sigende og det styrtregnet.

Kvelden ble tilbragt i teltet og jeg var takknemlig for at været hadde holdt seg så bra tidligere på dagen.

Flatjärnen.

Fiskelykken skal prøves ved Fjättjärnen.

17.Sept 10

Buddy og jeg trasker ned i skogen igjen, vell vitende om at dette sannsynligvis var siste turen på høyfjellet i år uten ski og pulk.

Det skulle vise seg at det var mye mer krevende å gå her en der jeg gikk opp dagen før.
Utallige morenerygger av glatt steinur på tvers av min kurs og stedvis tett krattskog gjorde forflytningen litt krevende.

Men etter drøye fire km og en time og tre kvarter seinere var vi nede ved kanoen igjen. Et lite kaffebål blusset opp og jeg nøt en bedre lunsj før kanoen ble skjøvet på vannet og turen kunne fortsette.

Nede i skogen igjen.

Deilig å sitte rolig i kanoen og gli avgårde igjen etter to dager på beina.

Vi la iland helt vest i Vestre Abborvikarna hvor det ble en liten bæring (100m) over til Lill Tandsjön.
Fra dette vannet og ned til Stor Tandsön går det nok en fin bekk som det skulle vise seg gikk helt fint å padle i.
Noen få bæringer ble det, men stort sett kunne jeg bare sitte i kanoen å gli gjennom skogen. Bekken er i overkant av 1km lang å er en fantastisk opplevelse!

Noen grunne partier er det også her, men de byr overhodet ikke på noe problem.

Vell nede på Stor Tandsjön gikk kusen videre mot vest.
For første gang på turen var det fiskevak å se overalt. Men selvfølgelig er det forbudt for folk som ikke bor i Tännäs og område omkring å fiske her.
Det selges ikke fiske kort for dette vannet. Litt ergerlig, men sånn er det.

De gjør vel som slakteren her oppe; beholder det beste kjøttet selv.....
Stor Tandsjön.

Vi la iland ved stien som går over til Östervingarna. Her ble den lengste bæringen hittil på turen. Ca en km. Men her er det en god sti og stedvis klopplagt så det er ikke noe problem.

Jeg var på en liten kanotur her på Östervingarna i Okt 08, men ble da stoppet pga is (se turapport).

Denne kvelden lå vannet som et speil og det var en fryd og gli rolig avgårde i skumringen.
Vi slo leir på en odde sør i vannet og nøt resten av kvelden ved bålet.

For en innholdsrik dag dette hadde vært.
Vi begynte på snaufjellet, gikk gjennom skog og kratt før kanoen ble sjøsatt, padlet over små og store vann, bekker og stryk før vi endte her. Denne turen hadde så langt infridd alle mine ønsker.

Kanoen og utstyret er endelig på plass i Öster vingarna etter bæringen opp fra Stor Tandsjøn.

Leieren er satt og kvelden er mildt sagt fin. Jeg droppet teltet denne natten. I en slik natt er det mer en nok med en duk.

18.Sept 10

I likhet med samtlige av vanna jeg hadde vært i på denne turen er Östervingarna grunt, toppen to meter. Bunnen består stortsett av stein.
Dette vannet huser Harr, Abbor, Gjedde og Lake. To Abbor var alt som bet på kroken denne site dagen før vi kom til endestasjonen for denne turen.

Jeg la iland ved de små båtbodene øst i vannet. Dette er kjente trakter.
Var her så seint som i Apr i år, men da med ski og pulk (se turapport).

Bæringen på ca en km til parkeringen på Kjäringsjövallen gikk greit unna på god sti.

Utstyret ble lagt igjen her før jeg tok fatt på den drøye spaser turen på grusveien tilbake til bilen ved startstedet.
Hadde jeg vist at turen skulle ende her hadde jeg satt en sykkel på Kjäringsjövallen forså å kjøre bilen tilbake til startstedet. Men som vanlig, ruta ble til underveis og jeg hadde ikke anelse om hvor jeg kom til å ende opp, så jeg kan bare takke meg selv.

Våknet til nok en rolig dag denne siste dagen på turen.

Vi nermer oss sjøbodene ved Käringsjövallen.

Jeg anbefaler sterkt denne turen! Det var en sjelden variert og opplevelsesrik tur. Her har du rettogslett alt!

Jeg så ikke et eneste menneske på turen. Dette kan kanskje skyldes at det er litt seint på sesongen, men jeg tror de fleste som skal på kanotur i disse traktene kjører inn til Kjäringsjön å starter turen derifra.
Det er nok mest «innfødte» som bruker disse områdene helt øst i Rogens naturreservat.

God tur!!

Her er en liten video fra turen: