Kanotur på
Rotbergsjøen,
Finnskogens hjerte.

18.-20. Juni 2009

Rotbergsjøen også kalt Mellom Røgden er en innsjø som ligger i Grue kommune i Hedmark, nær Svenskegrensen .
Vannet er et av tre store vann som ligger som pærler på en snor helt Øst i Finnskogen; Nordre Røgden (Fallsjøen), Mellomrøgden (Rotbergsjøen) og den størst av de, selve Røgden.

Vannet er veldig lett tilgjengelig da Rv 202 går helt i vannkanten på østsiden hvor det er en liten parkeringsplass med salg av fiskekort (60 kr for ukeskort,30kr for dagskort).

Det finnes flere gode badestrender rundt Rotbergsjøen noe som gjør dette til et fint område for familieturer.
Men for den som liker å være alene og nyte villmarkens ro, som undertegnede, er det også fine muliheter.

Rett vest av Rotbergsjøen er det et lite sund som fører inn i Laubergstjærna. Det er et område bestående av små tjern med små bekker og stryk imellom som virkelig er et paradis for en kanopadler.
Det var her inne jeg holdt til på denne turen.

Allyen er pakket og klar for tre dager i villmarka. Idabiaholmen i bakgrunnen.

Abbor og Gjedde var det nok av, men Ørreten var fra værende. Her har en Gjedde gått på kroken.

Første natten tok vi på denne øya midt i tjærnet kaldt Storfløyta.

På Sør siden av øya strakte det seg ut en myrarm som med litt fantasi kunne ligne på et Norgeskart. Jeg døpte den til Norgesmyra.

Vi våknet til deilig sommervær dagen etter. Planen for dagen var og padle oppover gjennom skogen til det nordre Laubergtjærnet som ligger en meter høere enn Rotbergsjøen. Her glir vi stille inn mot det første lille stryket.

Da det første stryket var unnagjort gled vi videre innover skogen i en liten elv som snirklet seg gjennom skogen og myrene.

Det ble smalere og smalere etterhvert som vi kom oppover. Har nermer vi oss det øverste lille stryket.

Buddy synes det er mer morro og springe vedsidenav, enn å sitte i kanoen. Han er en utpreget vannhund som elsker og bade. Her ved det siste stryket.

Jeg var litt uheldig og fikk en liten flennge på styrbord baug da jeg bukserte opp det siste stryket. Selv om det skal mye til, kan dette skje. Men det var bare å sette på en bit gaffa tape, så var det tett igjen. Ally kanoene er unike når det gjelder røff turbruk.

Buddy har mønstret på igjen. Vi fortsetter videre innover øvre Laubergtjernet.

Her er vi kommet så langt inn vi kan komme.

Planen var å slå leir her, men en bløt hengemyr strekker seg lagt ut fra fastlandet rundt hele vannet som gjør at det er vanskelig å komme seg iland. Dette er vel det eneste negative jeg har å si om dette området som ellers har en fantastisk ro over seg. Jeg bestemte meg for å returnere og slå leir ved innoset ved Storfløyta, ved det første styket.

Påvei tilbake tok jeg en avstikker opp en liten bekk, men etter et lite stykke ble jeg effektivt stoppet av en av naturens flinkeste entrepinører, Beverern.

Det er et fantastisk byggværk. Intresangt å studere hvordan Beveren møysommelig har flettet sammen stokker og kvister til en demning som faktisk gjorde en høydeforskjel på ca 80 cm på vannet ovenfor og der jeg satt.

Børre Bever hadde gjort en kjempe jobb her, men Buddy syntes han kunne hjelpe til litt....

Buddy er flink med pinner, men har nok mye å lære av Børre Bever når det gjelder bygging av demninger.

Vi padlet ned samme veien som vi kom opp, forøvrig den eneste veien. Vi slo leir ved innoset. Vi sov i telt den første natten, men denne siste tok vi ute. Det er ingen ting som å sovne inn av et lite vindrag som stryker over annsiktet å høre suset av skogen rundt, for så og bli vekket mykt av det samme lille vindraget og ligge lenge rolig å høre på at livet i skogen sakte våkner til liv.

Det kom et kraftig torden vær med på følgende styrtregn rett etter jeg fikk slått opp duken, men det letnet utpå kvelden og det ble en deilig kveld med Abbor fiske og bålkos.

Den tredje dagen var det på tide og sette kursen hjemmover igjen. Vannet lå speilblankt.

Det store Rotbergvannet lå som et speil da vi stille gled over. Buddy og jeg takker nok en gang for en fin naturopplevelse!!

Kartutsnitt av ruten (rød strek)