Med kano
i
Skrimfjella

14.-16.Mai 2009

Skrimfjella, eller bare Skrim, er et fjellområde i Kongsberg kommune i Buskerud , beliggende mellom Kongsberg og Skien. Området er et mye benyttet friluftsområde. Høyeste topp er Styggemann med 871 moh. , mens Skrim er nest høyest med 859 moh.

Selve snaufjellet på Skrim er ikke stort. Mange mener det fortjener betegnelsen Norges minste fjellområde.
   Området har i hvertfall det som skel til for å kalle det et fjell, med topper og skar, vann og myr, seter og vidder.

Høyste punktet på Skrim, Styggemann, når bare opp til 871 meter over havet. Dette er vanligvis godt under tregrensa på østlandet, men den spesielle vegitasjonen, blankskurte fjell og karrig jordsmonn gjør at det er rellativt store områder med god sikt.

Min tur her var riktig nok ikke på selve fjellområdet, men i skogsområdet på sydsiden av fjellet.
Jeg hadde med Ally´en (kano) så jeg konsentrerte meg om innsjøene Mykle og Sporevann.

Mykle (uttales Nøkle på lokal dialekt) er en innsjø som ligger i Kongsberg kommune i Buskerud. Den er en del av Siljanvassdraget som renner ut i Farris ved Larvik. Omtales også som Farrisvassdraget. Innsjøen er regulert for kraftproduksjon av Skagerak Energi AS. Vassdraget ble vernet mot ytterligere regulering i 1973.

Historisk ble demning og regulering bygd for tømmerfløtning. Tømmeret ble fraktet de drøye 6 km over innsjøen ved hjelp av slepebåter. Slepebåtene Tom I og Tom II virket her. Sistnevnte helt frem til 70-tallet.

Av fisk finnes her Ørret og abbor. Fisket i Mykle disponeres av Treschow-Fritzøe, som selger fiskekort.

Sporevann ligger en km lenger sør og er endel av samme vassdrag som Mykle.

Dette var en skikkelig kosetur. Jeg hadde ikke med telt, sovnet ved bålet om kvelden og og nøt den første kanoturen i 2009.

Området er lett tilgjengelig og kan absolut anbefales til både familieturer og mer krevende turer.

Her er noen bilder fra min lille tur.

Det var bare et par plussgrader da jeg satte kanoen på vannet (Mykle) for første gang i 2009. Sluddbygene herjet i nord. Men det var meldt bedre vær, og det ble det.

Været bedret seg batraktlig etterhvert som vi seg nordover i vannet.

Det kom tunge skyer i øst som kom i en farlig fart vestover. Jeg bestemte meg for og forflytte meg til et mindre vann/tjærn som lå ca 600 mtr gjennom skogen, vest for Mykle. Jeg la til ved Ramsodden som ligger på vestsiden av vannet, ca midt på. Herfra bærte jeg kanoen og utstyret gjennom skogen opp til tjærnet som heter Laksetjern. Skulle det bli en ny runde med sludd og vind ville vi ikke være så utsatt her.

Da vi kom opp til Laksetjærn kom ganske riktig en kraftig sluddbyde med tilhørende vind. Jeg slo opp tarpen og fyrte opp et lite bål og spiste lunsj mens vi så været ann.

Laksetjern er ikke stort og etter et par runder med vobbler og sluk mistet jeg troen på at det var fisk her. Været bedret seg igjen så jeg dro tilbake til Mykle for og finne en leir for kvelden.

Tilbake på Myklesjøen. Deilig og gli fram i blikkstille vann og nyte stillheten. Buddy sitter i baugen som en trygg los.

Vi slo leir ved innoset fra Krokvann. Det ble en rolig fin kveld og natt ved bålet.

Dag to våknet vi til strålende sol, men en frisk vind fra sør gjorde padling umulig. Tok derfor med fiskestanga og gikk en tur opp lags vassdraget til Krokvann.

Her ble det fløtet tømmer før.

Da vinden løyet av utpå ettermiddagen, forflyttet jeg meg til et vann noen km sør for Mykle. Sporevann. Det er et mye mindre vann, men er fint å padle på.

Vi slo leir på en liten holme helt nordvest i vannet tværs over innoset fra et lite tjærn ved navn Grorudvannet.

Ettervært som kvelden seg på og vinden løyet helt av begynte vakene etter små-ørreten og vise seg. Jeg tok en liten tur med kanoen og kom tilbake 30 min etterpå med fire små ørreter. Akkurat nok til kveldsmat. Det skal sies at det etter dette var helt svart hav.

Det er fyr på bålet og ørreten er renset og klar til og stekes. Kvelden og mørket siger sakte på og villmarksfølelsen blir virkelig merkbar. Deilig!!!

Buddy holder vakt. Vi satt lenge utover natten og nøt tilværelsen før vi sovnet under den mørke, stjærne-klare himmelen.

Dag tre var det fortsatt nydelig vær og vi tok oss god tid med frokosten før vi satt kursen hjemmover med nok en skikkelig fin natur opplevelse i minne.

Kartutsnitt over omeråde jeg var i. Selve Skrimfjellet er øverst.