NYDELIG VILLMARK I OG RUNDT SØLENSJØEN

7.-10 Okt 08

7/10 08
Etter at vi ble stoppet av isen oppe ved Rogen tidligere på dagen (se forrige turrapport) lesset jeg kanoen og resten av utstyret på bilen å kjørte ned til Femundselva sør av Galtsjøen. Elva ble lett krysset med kano før jeg spente kanoen på kano-tralla som en god nabo av meg hadde laget til meg. Takk Gunnar!

Herfra var det ca 2.5 km å gå opp til Sølensjøen som ligger ca 13 km SV for Norges tredje største innsjø; Femunden.
Jeg var unektlig litt skuffet over at jeg ikke fikk fullført turen ved Rogen som jeg hadde planlagt, men den villmarka jeg her skulle få oppleve skulle overgå det meste av det jeg hittill hadde opplevd på tur.

Fra Femundselva går det en skogsvei opp til Sølensjøen. Denne fulgte jeg.

Femundselva.

Det var sol og deilig vær da vi endelig annkom Midthåen syd for Sølensjøen. Her skulle jeg sjøsette.
Det syn som møtte meg her kan ikke beskrives. Sjøen lå speilblank, solen skinte, den glissne furuskogen og prikken over i`en; Sølen`s tinder i nordvest.

Sølen består egentlig av flere spisse topper hvorav den høyste rager 1755 moh!
Den står i så stor kontrast til det rolige langskapet omkring at det tar fullstendig pusten fra en.
Fjellet kan absolutt sammenlignes med Kvigtinden på Børgefjell som også skyter voldsomt i været i forhold til naturen rundt.

Det var en ubeskrivelig følelse og gli lydløst ut på vannet helt alene ( sammen med Buddy da..) å føle en helt unik nærhet til denne flotte naturen. Takknemmelighet er ordet som gjelder.

For og komme opp til selve Sølensjøen måtte vi opp tre stryk ved navn Steinstrømmen som var tiltider strie, men med tunga rett i munnen gikk det fint.

Når vi var vell oppe på selve Sølensjøen padlet vi norover for og finne en passende øy og slå leir på.
Været holdt seg og det var en stor opplevelse.

Vi gikk iland på Viodd-holmen hvor vi slo leir.
Jeg tente bål i vannkanten og lot kvelden komme.
Det ble en uforglemmelig kveld!

Jeg lar bildene tale for seg.

En kan sitte i timesvis og stirre inn i de varme livgivedne flammene og bare la tankene fare, eller ikke tenke idet hele tatt. Det er helt topp!

8/10 08

Våknet til lett regn og tåke Onsdag morgen. Dette blir en vile dag. Deilig det og. Bare ligge i teltet og lese og slappe helt av.

Vi tok en liten tur med kanoen på formiddagen langs vest siden av vannet for og se oss litt om, ellers tok vi det helt med ro.
Sølensjøen er stor, over 14 km lang. En må være forsiktig med kano her. Været skifter fort.

9/10 08

Tåka lå fortsatt tett over lanskapet da jeg myste ut av telt åpningen på morgnen, det regnet også litt.
Jeg hadde lyst å padle over på vestsiden av vannet for så og legge kanoen fra meg og gå en tur opp på høyfjellet sør for Sølstindene og ta en natt der oppe. Men det var for dårlig vær foreløpig så jeg tok det rolig i teltet noen timer.
Halv tolv begynte det endelig og lettne og jeg pakket sammen for å dra.

Det var utrolig fint å se Sølstindene igjen etter dens "fravær" igår pga tåke. Det var smeltet en del snø siden sist.

I ett tiden padlet vi over til vest siden av vannet til Håbua; en gammel jaktkoye med sjel. Der ble kanoen dratt godt opp på land og kjoret godt fast før vi la ivei opp mot høyfjellet for og ta Sølstindene i nermere øyesyn. Målet var ett vann som heter Nordre Ørsjøen og som ligger på 854 moh. Det ble en fin tur i nydelig natur.

Her krysser vi Ørsjøbekken.

Nordre del av Sølsjøen. I bakgrunnen sees søndre del av Rødsjøheimen.

Det var deilig og kjenne lukten av snaufjell igjen, det skaper en egen stemning i i kroppen.

Etter at leieren var satt ved Ørsjøen, fyrte jeg opp ett lite fjellbål av vier og kokte middag. Risengrynsgrøt. Det er godt og enkelt.

Grøt, lett kryddret av aske.. Så godt, så enkelt at selv mor kan klare det

Selv i villmarka må en vaske opp iblandt. Til det er den stive lyngen som vokser på snaufjellet ypperlig.

Etter middagen gikk vi opp på en høyde rett sør for leieren. Jeg rigget meg til med liggeunderlag og nykokt kaffe mens jeg så på tindene der vest.
Det var nok av leirplasser der oppe. Her var tilogmed tørkestativ for soveposen som var ganske fuktig etter ett døgn med sammenhengende regn.

Mørket fallt på og det er på tide og krype i posen. Utsikt fra telt døren.

10/10 08

Det blåste opp fra vest iløpet av natten og det var små surt på morgnen da jeg tittet ut av teltet. Sølstindene lå badet i morgensolen, men mørke skyer i NV tydet på at det var værskifte på gang.

Det var litt vemodig og pakke ned leieren og tusle ned til Sølsvannet igjen. Dette var den siste leieren på på "sommerføre" i høyfjellet for i år. Det har blitt mange fine turer i år og jeg er kjempe taknemlig for alle de store og ekte opplevelsene fjellet hadde gitt meg.
Buddy og jeg takker for opplevelsene i sommerfjellet for i år. Men nå står vinteren for tur som også er vakker på fjellet.

Kanoen lå der jeg hadde lagt den dagen før og det var bare å skyve ifra og ta fatt på en nydelig tur ned til Midt-håen igjen. Det blåste friskt fra vest så vi holdt oss nær land.

Det var spenende å padle ned strykene til håen. Men det gjaldt å holde tungen rett i munnen, det skal ingenting til før stømmen får tak og vipper kanoen rundt. Det er viktig og holde kanoen i strømretningen, kommer man på tværs og treffer en stein er man i og ikke på vannet på ett blunk. Jeg vadet vedsiden av kanoen i de mest strie srykene. Det gikk strykende...... he...ha..(ordspill der altså...)

Buddy satt som en galionsfigur i baugen og krysset labbene for at dette skulle gå bra.

Vi er nede. Morro var det!

Så var det bare å spenne kanoen opp på tralla som jeg hadde gjemt i skogen og tusle på skogsveien ned til Femundselven igjen.

Takket være tabben ved Rogen fikk jeg oppleve denne fantastiske villmarka. Her har man allt en kan drømme om som villmarking. Stort fint vann og padle på, krevende stryk, utallige små og store øyer og slå leir på, nydelig furuskog som skapt for lette gåturer, høyfjellsplatåer som ligger under en times gange fra vannet på alle kanter og skarpe krevende ville tinder for tinderangleren.

Er man ikke bitt av villmarksbasillen fra før så blir man det etter en tur inn her.