Fem dager på loffen
i Finnskogen

28/4-2/5 2008

Dag 1

Finnskogen er ett spendende område. Her har våren kommet for fullt og det er masse liv. Fuglesang og tiurleik mm.
Finnskogen er fellesnavnet for området som groft kan avgrenses fra Glomma i vest, Klaràlven i øst, Eidskogs grense i sør og Trysilsvegen(RV25) i nord. Finnskog navnet stammer fra emigrerte skog finner som flyttet inn i område fra slutten av 1500 tallet og utover.

Utgangspunktet for min fem dagers  tur her ble lagt til Finnskogen villmarksenter. Det ligger i nord ennen av innsjøen Skasen rett vest for Svullrya.
Kl to var vi klare for avgang. Buddy er med selvfølgelig.
Vi la kursen nordover mellom Veltberget og Skasberget, forbi Sollia, over Haugsberget videre østover til syd ennen av Rotnesjøen. Det ble litt bakseng i snø over Haugsberget, ellers var det rimelig bart og fint å gå. Det lå fortsatt is på Sollitjernet. Brukte ca tre timer med rolig marsj.
Vi slo leir ved gapahuken Rotneblikk som ligger på en liten ås i syd-enden av Rotnesjøen.
Det ble en deilig kveld. Prøvde å fiske både med mark og spinner, men uten resultat. Trenger mer trening på ferskvannsfiske gett...

Nydelig kveldstund ved Rotnesjøen.

Dag 2

Våknet til nydelig vær. Vi brøt leir i ni tiden og la i vei videre nordover langs vest siden av Rotnesjøen. Isen var på god vei til og smelte, men det lå fortsatt store løse flak og drev over store deler av vannet.
Vi rundet nordennen av Rotnesjøen og la i vei østover opp vest siden av Stemsrudberget (526moh). Det ble mer og mer snø ettehvert som vi kom oppover i lia. Meterdyp råten vårsnø er ikke det beste underlaget jeg vet å gå på, men det gikk jo. Vi tok en bedre lunsj på toppen. Stekt reinkjøtt og brød smakte godt. Målet for dagen var Hundtjennet. Slo leir her i firetiden. Tjernet var islagt. Dags etappen ble på ca to mil.

En bedre lunsj på toppen av Stemsrudberget. Rein-kjøtt på menyen.

En rolig stund i lyngen.

Den andre leieren i skogkanten ved Hundtjernet.

Dag 3

(Kl 1950)
En nydelig stund i skogen. Ligger ved kveldsbålet og slapper av. Buddy sover i mosen ved siden av meg. Deilig tempratur,tørt og fint. Slo leir ca 4 km NØ for Svullrya. Idag har vi bare tatt det med ro. Vi gikk sørover forbi Hagalamp tjernet og vidre til Kverntjernet hvor vi slo leir. Har tilbakelagt ca en mil i dag.
Hagalamptjernet.

Buddy gikk rett i koma da vi slo leir.

Dag 4

Våknet etter en god natts søvn i halvåtte tiden.  Det begynte å regne utpå natten og fortsatte med det hele dagen. Etter en god lang frokost med brød og banos var vi klare til å gå videre i halv ti tiden. Fulgte skogsveien ned mot RV 202. Tok en snarvei over Karlstorpet. I Svullrya stoppet vi og tok en halvliter på Finnskogen kro. Det smakte helt fortreffelig, men det ble med den ene. Heldigvis....

Det regnet kraftig så jeg bestemte meg for å sjekke ut Rotneos koia. Den ligger i nordennen av vannet Helgen. Det viste seg at denne lå i nerheten av bebyggelse og det var ikke det jeg var ute etter. Minst mulig sivilisasjon. Returnerte og fortsatte videre sørover på RV202. Vi tok av og gikk nordover innover i skogen  i retning Skasberget. Vi slo leir i nerheten av Svinørebekken. Her var det åpen fin skog med mose bunn.
Da vi slo leir foholdsvis tidlig, ble det endel timer under duken utenfor teltet i ly av regnet. Man skulle tro det blir kjedelig å sitte slik i timesvis i regnet, men faktum er helt motsatt. Timene går med til å lese litt, leke litt med Buddy, nyte stillheten og ellers bare la roen synke dypt inn i sjela. Ikke vet jeg hvor timene ble av. Det eneste jeg vet er at dette er godt. Det å være alene over fler dager er sunt tror jeg.

Dag 5

Idag gikk vi siste etappe for denne gang. Ruta gikk over Skasberget. Tok en liten rast på toppen som ligger på 445moh. Her var det nydelig utsikt over dette vannvittig store skogsområdet.

En tur på Finnskogen er absolutt og annbefale. Variert tereng med utallige små og store bekker og vann. Jeg var nok noen uker for tidlig ute med tanke på fisking. Det lå fortsatt is på de fleste små og mellomstore vann. Men fordelen med å dra opp hit så tidlig på sesongen er jo at en kan være helt alene. Noe jeg setter veldig pris på. Jeg så ikke ett eneste menneske hele denne turen bortsett fra på de få km som gikk på RV201.