Femundsmarka 2008

Femundsmarka

14.-18. Jan.2008

Villmarks område rundt innsjøen Femunden, er helt unikt. Her har du alle muliheter til å få tilfredstilt den delen av friluftslivet akkurat du liker.
Her er åpen fin furu skog for vandreren, utallige små og store vann  for fiskeren, høye fjell for de som liker seg i høyden og  elver og vann for de som liker å padle.
Kort sagt her har du allt! (ikke havet da.....)

Buddy og jeg startet første delen av turen ved  Rønningen. Rønningen ligger på vestsiden av selve Femunden. Planen var å bruke noen dager i området mellom Rv 28 og Sølensjøen.
 Jeg spente på ski og pulk å la ivei med stor iver vestover innover i skogen, men det gikk ikke mange minuttene før jeg ble litt betenkt.
Snøen var så løs og dyp at jeg sank i til godt opp på lårene, mens Buddy kavet seg iherdig fram så godt han kunne, men sank i så det tiltider bare var  ørene som syntes. Det var nesten umulig å forflytte seg.

Det endte med at jeg slo leir etter bar noen få km. I teltet på kvelden ble kartet studert og jeg bestemte meg for og returnere til bilen neste dag forså og trekke meg litt høyere opp i terenget, i området øst for Femunden.
Turen blir til mens en går.

Den første leieren. Se på skien til venstre. Litt kladdeføre....

Dagen etter pakket vi sammen og dro til de mer høyereliggende områdenene nord for Valdalen øst for Femunden. Det var samme utgangspunkt som vi hadde på turen her oppe i Okt. 06.

Vi parkerte ved Gutu rett vest for Valdalen. Vi var nå på ca 900moh. Her gikk det som en drøm. Vi gikk i østnordøstlig kurs og slo leir ved foten av Store Lifjell(1219moh.)

Litt av morroa med å være på tur, er å planlegge turen underveis. I teltet på kvelden studerte jeg kartet og området for morgendagens tur.
 Planen var å prøve å komme opp på høyfjellsplatået syd av Elgåhogna. Avstanden fra leirplassen og opp var ikke mer enn 6,5km i luftlinje, så det burde gå fint.
Oppover lia mot Store Lifjell. Bildet er tatt mot sydvest.

Den andre leieren. Slo opp telet ved et reingjerde. Buddy nyter en bedre frokost.

Utsikten fra teltet.

Dag tre våknet vi kl 0800. Da jeg dro ned glidlåsen på teltet så jeg ikke annet enn en grå vegg av tåke og det var kommet ca 15cm nysnø og kombinasjonen av disse to tingene gjorde meg litt betenkt.

Ruta jeg hadde lagt opp gikk nemlig over ett høyfjellsplatå på ca 1150moh og der skulle jeg snirkle meg mellom tre høye fjell: Digerhogna (1294moh), Sushøgda(1252moh) og Store Lifjell (1219moh). Men bestemte meg for og prøve å se hvor langt det gikk.

Sikten ble dårligere og dårligere jo høyere opp vi kom. Det ble krevende orientering når de eneste klare konturene jeg så var mine egne ski.
På ca 1050moh bestemte jeg meg for og snu. Frykten for å utløse ras kombinert med den stadig dårligere sikten var avgjørende. Vi er jo ikke her for og drive ekstremsport heller, sa jeg til Buddy.

Vi la da kursen mot SV på sydsiden av store Lifjell. Her slo vi leir utpå ettermiddagen mellom noen krokete fjellbjørker. Utpå kvelden ble været dårligere og dårligere med tett snedrev og sterk vind.

Buddy elsker å leke i snøen. Kan ikke annet enn å bli i godt humør når en ser på han.

Vi tok oss tid til en lunsj før vi snudde. Den ble ikke av det lange slaget...Surt.

Sikten var så dårlig da vi var på vei nedover igjen,at jeg skvatt skikkelig da dette treet plutselig dukket opp bare noen meter forran meg. Men det ble et fint motiv da....

Jeg var veldig glad vi hadde leir i le av en klynge bjerke-trær og ikke oppe på snaufjellet som var den opprinelige planen. Været ble heller dårlig utpå kvelden.

Vi våknet til lyden av tett sne-drev som pisket mot teltduken. Ikke no bedring i været.
Dette er nok ikke den mest vellykkede turen jeg har hatt, men sånn blir det noen ganger. Jeg bestemte meg for og sette kursen tilbake til bilen, som forøvrig måtte graves frem.

Det ble ikke mange km tilbakelagt på denne turen, men like fullt en lærerik og fin tur. Fikk virkelig prøvd ut navigering med kart og kompass i dårlig vær. En meget viktig kunnskap man bør ha for å ferdes trykt på fjellet.